Friday 25 February 2011

Tahukah anda bahawa kebanyakan perkakas elektronik terdapat emas 999

Seperti yang diketahui umum, emas adalah konduktor elektrik dan haba yang baik, ia masih digunakan secara meluas didalam peralatan elektronik di rumah anda. Emas paling mudah diperolehi pada bahagian “finger” iaitu yang jarum halus yang menyambungkan diod, perintang,transformer atau apa sahaja yang (saya dah lupa nama alat elektronik) saya main tulis je ok. Tetapi lapisan emas disini sangat nipis. Untuk mengoresnya dengan kertas pasir mungkin susah, cara paling mudah adalah larutkan processor tersebut dengan campuran Aqua Regia (seperti dibawah). Tapis (filter) buang residue, ambil result dan keringkan.

Semua peralatan alat elektronik yang digunapakai dlm perhubungan menggunakan frekuensi, ade emas di bahagian antena. Kalau dikeluarkan emas mungkin akan dapat lebih kurang 1gm (boleh jual ni). Contohnya seperti ghp, radio, walkie-talkie, microfon dll. Hp yg terbaik adalah dari jenama NOKIA , MOTORALA, SAMSUNG & ALCATEL/

Pekakas yang paling mudah untuk mendapatkan ekstrak emas adalah processor computer dan motherboard. Lagi lama alat itu, lagi banyak emas yang terkandung didalamnya. Baiklah sedikit bahan yang diperlukan untuk mengesktrakkan emas dari alat elektronik adalah Asid Hidroklorik (HCL) dan Asid Nitrik (HNO3) . (boleh diperolehi dalam bentuk pellet di kedai kimia berdekatan). Campurkan kedua-duanya (aqua regia 3: 1, HNO3:HCL) dan rendamkan processor. Seterusnya emas akan diekstrak sendiri dari processor dan membentuk mendakan dibawah, basuh dan keringkan, anda telah memperolehi emas untuk dijual.

processor gold pins macro by ArminoTauruS 500x375 Emas dalam elektronik (computer)



No comments:

Post a Comment